Czy na sprzęt poleasingowy udzielana jest gwarancja?

Wśród polskich firm i konsumentów wiedza o możliwości zakupu komputerów z zakończonego leasingu jest nieduża. Gdy dowiadują się o jej istnieniu, jedno z pierwszych pytań, jakie zadają, brzmi: czy jest na to gwarancja? Oto odpowiedź.

 

Sprzęt poleasingowy zazwyczaj ma ponad dwa lata, więc w większości przypadków gwarancja producenta już go nie obejmuje. Nie musi to jednak oznaczać zupełnego braku jakiegokolwiek zabezpieczenia dla kupującego. Niektórzy sprzedawcy oferują własną gwarancję na sprzęt z leasingu. Nie można wprawdzie oczekiwać, by była ona równie długa jak ta pierwotnie udzielana przez producenta, ale bez wątpienia warto mieć chociaż taką. Jednocześnie nie trzeba obawiać się jej krótkiego okresu. Jeżeli sprzęt renomowanego producenta (a głównie takie marki znajdują się w ofertach poleasingowych) działał w firmie bez problemu przez 2-3 lata, to jest mało prawdopodobne, by nagle zepsuł się po miesiącu objętym gwarancją.

 

Towar (nie)zgodny z umową

 

Gwarancja to jednak nie jedyne zabezpieczenie – podstawowym są bowiem prawa konsumenta. Pierwszą rzeczą po zakupie sprzętu poleasingowego powinna być ocena jego realnego stanu i porównanie jej ze specyfikacją podaną przez sprzedawcę. W przypadku zaufanych sklepów nie należy się tutaj spodziewać żadnych problemów – sprzęt jest dokładnie identyfikowany, opisywany i przygotowany do sprzedaży, m.in. poprzez jego czyszczenie – zarówno fizyczne, jak i znajdujących się na nim danych.

 

Pamiętaj, że w przypadku prywatnego zakupu nie potrzebujesz gwarancji, by zgłosić niezgodność zakupionego sprzętu z deklaracjami sprzedawcy. Umożliwia Ci to obowiązujące w naszym kraju prawo i każdy sklep musi go przestrzegać. By uniknąć kłopotów, warto wybrać rzetelnego sprzedawcę. Jak go rozpoznać? Ktoś taki chętnie odpowie na pytania dotyczące parametrów sprzętu i dokładnie wyjaśni, co oznaczają poszczególne kategorie nadawane produktom z leasingu. Uzyskana w ten sposób wiedza pozwoli Ci po zakupie zweryfikować, czy otrzymany sprzęt spełnia deklarowane wymagania.

 

Nieco inaczej sprawa wygląda, gdy kupujesz sprzęt na potrzeby swojej firmy. Tutaj zastosowanie mają przepisy kodeksu cywilnego. Oznacza to, że nie chroni Cię w tym wypadku prawo konsumenckie i w ramach zawieranej umowy może zostać ograniczona odpowiedzialność sprzedawcy. Przed zakupem należy więc dokładnie zapoznać się z warunkami transakcji, gdyż w tym wypadku jesteśmy w większym stopniu zdani na siebie i musimy zadbać o swój interes.

 

Kryterium pozwalającym na zwrot towaru może być ograniczona funkcjonalność. Matryca z martwymi pikselami nie jest powodem do zwrotu, producenci nawet przy nowym sprzęcie dopuszczają taki wariant. Co to oznacza? Chodzi tu o obniżenie sprawności sprzętu, czyli np. uszkodzenie klawiatury czy wyłamany zawias od laptopa. Nie można więc zwrócić komputera z powodu niezwiązanego z jego prawidłowym działaniem, czyli na przykład innego koloru obudowy, co jest dozwolone w sprzedaży konsumenckiej.

 

Najwygodniejszy wariant to serwis door-to-door

 

Na jaki rodzaj serwisu gwarancyjnego szczególnie warto zwrócić uwagę? Taki, który będzie dla Ciebie najbardziej korzystny. Chodzi o wygodę korzystania z usługi serwisowej. Szukanie punktu serwisowego w swoim mieście może być kłopotliwe, a w przypadku małych miejscowości znalezienie takiego miejsca wręcz niemożliwe. Dlatego najwygodniejszym dla klienta rozwiązaniem jest serwis zdalny na zasadzie door-to-door (od drzwi do drzwi). Na czym to polega?

 

W momencie ewentualnej awarii musisz skontaktować się z serwisem i złożyć zgłoszenie o usterce poprzez system obsługi klienta. Następnie zamawiasz usługę kurierską z odbiorem w wybranym przez Ciebie punkcie – domu lub miejscu pracy. Kurier przyjeżdża po przesyłkę i dostarcza ją do serwisu. Po naprawie sprzęt zostaje odesłany na Twój adres. Oznacza to, że możesz zrealizować przysługujące Ci prawa gwarancyjne bez wychodzenia z domu.

 

Niezależnie od tego, czy decydujesz się na zakup sprzętu poleasingowego z gwarancją czy bez, masz prawo oczekiwać, że zakupiony towar będzie zgodny z opisem sprzedawcy. Dodatkowe zabezpieczenie w postaci okresu gwarancyjnego oferowanego sprzętu warto zawsze mieć. W końcu, jak mówią, przezorny zawsze ubezpieczony. Tym bardziej, że uczciwy sprzedawca, oferujący towar dobrej jakości, nie będzie miał problemu z tym, by ją udzielić. 

Odpowiedź